Waarom je op dit blog (en andere blogs) moet reageren

Veel bouwbedrijven starten een eigen blog en schrijven over hun antwoord op belangrijke klantvragen. Vreemd genoeg laten ze andere online platforms massaal met rust. Online reageren op blogs, artikelen en vragen van anderen vinden we eng. Waarom doen we dit niet? En waarom zouden we juist wél massaal moeten reageren?

Jaren geleden heb ik zelf gezien hoe weinig mensen online reageren.

Het is 2014 en ik open net de deuren van het BouwKennisBlog. De plek waar bouwers kennisdelen, op de hoogte blijven van nieuwe trends en ontwikkelingen en met elkaar kunnen discussiëren.

Op het eerste gezicht een schot in de roos. Bedrijven in de bouwsector raken er steeds meer van overtuigd dat het delen van kennis en het openen van je eigen winkeltje noodzakelijk zijn om als sector te groeien. En hoe doe je dit eenvoudiger en sneller dan met een blog?

Dan de werkelijkheid.

Na 2 jaar zijn er ruim 400 verhalen geplaatst. Maar met reacties liepen we slechts 1-op-1. De gemiddelde auto zou je direct naar de sloop rijden.

Discussiëren achter gesloten deuren

Als ik onze auteurs spreek, vertellen zij me echter stuk voor stuk dat ze keer op keer waardevolle (en zakelijk interessante) reacties krijgen op hun blogs.

Deze komen alleen wel binnen via de telefoon, de mail of wanneer ze op een vakbeurs een broodje knakworst weghappen.

Er ontstaan discussies, gelukkig maar, alleen doen we dit het liefst achter gesloten deuren. Als we eens wisten wat voor kansen we hiermee lieten liggen…

Linkbuilding

Iedereen die rond de eeuwwisseling een eigen website maakte, deed het: je URL toevoegen aan allerhande gratis rubriekensites.

Je hoopte via zo’n startpagina gevonden te worden, maar nog liever wilde je hogerop in Google komen (of toen nog Altavista of Yahoo).

Vandaag de dag doen veel marketeers en freelancers dit nog steeds, maar dan geraffineerder: door een link naar hun eigen site toe te voegen aan hun reacties.

Om de wildgroei hiervan aan banden te leggen introduceerde Google al in 2005 het nofollow-attribuut. Hierdoor leveren externe links vaak geen bijdrage meer aan je ranking.

Toch is linkbuilding nog altijd een waardevolle aanvulling van iedere online strategie. Want zelfs al hebben deze nofollow links geen meerwaarde voor je Google ranking: iedere link is toch een nieuwe deur naar je eigen site. En daar begint het mee.

Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat die deur makkelijk geopend wordt, door een positieve en constructieve bijdrage te leveren.

“Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts”, zou Einstein hebben gezegd.

Zichtbaarheid vergroten steeds belangrijker

Met iedere deur die je opent, vergroot je natuurlijk je eigen online zichtbaarheid en vindbaarheid. De komende jaren wordt dit steeds belangrijker.

De groei van (nieuwe) media zorgt ervoor dat het traditionele outbound marketingmodel, waarbij je mensen lastig valt met reclames, aan kracht verliest.

Doordat er tegenwoordig steeds meer reclame op mensen afkomt, groeit de behoefte om deze te ontlopen. En dat gebeurt dan ook meer en meer. Tijd voor inbound marketing dus.

Inbound marketing

Het zoekgedrag van professionele afnemers en consumenten is voor een belangrijk deel al verschoven richting zoekmachines en social media, waar het initiatief bij de klant zelf ligt.

Zij vragen, lezen en discussiëren hier en zoeken naar experts. Zit dit proces erop? Dan kloppen ze (wederom zelf) aan bij de bedrijven die in hun ogen de beste oplossing bieden.

Wil je dat ze bij jouw poort aankloppen? Dan moet je gezien worden. Door het juiste publiek, op de juiste plaats en op het juiste moment.

Reageren op populaire blogs past perfect in de inbound marketing strategie die hiervoor nodig is. Het draait er bij inbound marketing om dat je mensen niet meer onderbreekt met ongevraagde boodschappen, maar dat je ze aantrekt door ze te informeren, inspireren en amuseren. En dat allemaal met content.

Ervoor zorgen dat je organisatie op alle relevante kanalen aanwezig is met waardevolle, relevante en goed vindbare content dus.

Thought leader worden

Een sterke online presence is bovendien onmisbaar voor het claimen van thought leadership, het nieuwe goud waar alle bedrijven in de bouw naar zoeken.

Dit betekent in een notendop dat je een visie uitdraagt waarmee je stakeholders op een nieuwe manier naar relevante thema’s laat kijken. Met als doel ze betekenisvolle inzichten en oplossingen te bieden voor hun problemen.

Het delen van content, via whitepapers, video’s of blogartikelen om thought leadership te claimen raakt inmiddels steeds meer ingeburgerd. Maar het achterlaten van reacties is hierbij nog een ondergeschoven kindje. Terwijl je hiermee heel eenvoudig de discussie in de richting van jouw oplossing kunt sturen.

Weten wat er speelt

Om thought leader te worden, zul je moeten inhaken op die trends en vraagstukken die er onder jouw doelgroep spelen. En waar kun je deze kennis beter achterhalen dan in een directe discussie met jouw doelgroep? Gebruik de mogelijkheid om te reageren daarom ook om te vragen wat er speelt of om achter het probleem áchter het probleem te komen.

En kunnen leren van anderen

Op school werd mij altijd verteld dat er geen domme vragen bestaan. Toch hield ik vaak genoeg mijn mond als ik iets niet helemaal begreep, om mijn imago maar niet aan te tasten.

Met een reactie kun je soms meer weggeven dan je lief is. Het is dan ook begrijpelijk dat bedrijven het vandaag de dag nog altijd lastig vinden om voor het oog van de wereld te reageren.

Hierdoor ontneem je jezelf echter niet alleen kansen om je zichtbaarheid te vergroten en thought leadership te claimen. Je pakt ook anderen de kans af om jou te helpen en van nieuwe, verfrissende inzichten te voorzien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.