• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Leo Kranenburg

Klantcases waarmee je méér verkoopt

  • Home
  • Gratis tips
  • Contact

Stel deze 10 vragen voor een effectieve klantcase (en elk ander interview)

Je hebt een gesprek geregeld met een klant voor een nieuwe klantcase? Lekker bezig! Maar welke vragen moet je straks absoluut stellen voor een effectieve klantcase – of een ander soort interview? Bereid je goed voor met deze 10 ijzersterke interviewvragen.

De laatste jaren heb ik honderden interviews gehouden. Er zijn een paar typen vragen die goed voor mij werken en die jou ook kunnen helpen aan een sterk verhaal.

Ik gebruik deze typen vragen trouwens zelf vooral als ik iemand interview voor een klantcase. (Lees hier waarom ik klantcases heel belangrijk vind.)

Maar je kunt deze vragen ook goed gebruiken als je iemand interviewt voor bijvoorbeeld een journalistiek stuk of zelfs een sollicitatiegesprek.

De openingsvraag

Meestal heb je degene die je gaat interviewen van tevoren nog niet gezien. Misschien zelfs niet eens gesproken. Begin je niet op goede voet? Dan kan de rest van je interview heel moeizaam worden.

Zorg dat je met je eerste vraag het ijs breekt.

Hoe?

Ik begin zelf meestal met een vraag gericht op de persoon die ik interview en niet op het onderwerp van het gesprek. Vraag bijvoorbeeld waar iemand is opgegroeid of wat iemands vorige baan was.

Het doel van je openingsvraag? Iemand op zijn gemak stellen en aan het praten krijgen. En als je de juiste openingsvraag stelt, kan je daar bovendien een verrassend goed verhaal aan overhouden!

De open vraag

Tijdens ieder interview zul je altijd wel een paar gesloten vragen stellen. Bijvoorbeeld als je een jaartal wilt controleren. Maar uit ervaring weet ik dat je de meest interessante antwoorden krijgt als je open vragen stelt.

Waar verwacht je dat jouw bedrijf over 5 jaar staat? Wat betekent deze ontwikkeling voor de sector?

Met open vragen krijg je je doelgroep veel makkelijker aan het praten.

Met open vragen daag je iemand namelijk uit om een betekenisvol antwoord te geven op basis van zijn of haar eigen kennis en ervaring.

Open vragen zijn vaak ook objectiever en minder sturend dan gesloten vragen. En dat is precies wat een goed gesprek nodig heeft.

De persoonlijke vraag

Wat misschien wel de bekendste en krachtigste open vraag is die je kunt stellen? “Hoe voel je je hierdoor?”

Let er maar eens op; in vrijwel ieder sterk interview vind je deze vraag of een variant hiervan terug.

Waarom?

Omdat hij gewoon heel erg goed werkt. Een goede klantcase (of ander interview) gaat over mensen en over hoe ze worden geraakt door een bepaalde gebeurtenis.

Lezers willen die emoties ervaren.

Vraag daarom regelmatig tijdens je interview hoe jouw gesprekspartner zich ergens bij voelt. Bijvoorbeeld: hoe voelt het om met ons bedrijf samen te werken?

De who-cares-vraag

Verhalen zijn belangrijk, maar vergeet nooit de details.

Hoe groot is een bedrijf? Hoeveel mensen werken met hun producten? Hoeveel mensen worden er door een bepaalde beslissing geraakt?

Ik noem dit de who-cares-vragen. Ze zorgen voor de juiste context voor je verhaal en helpen je goed duidelijk maken hoe belangrijk je verhaal is.

De overtreffende vraag

Interview ik iemand voor een klantcase? Dan vraag ik mezelf continu af hoe belangrijk ieder antwoord echt is voor mijn lezers.

De who-caresvragen licht al een tipje van de sluier op. Maar wanneer het kan, stel ik graag overtreffende vragen.

Wat dit zijn?

Simpel: vragen waarbij je de overtreffende trap gebruikt.

Vertelt iemand bijvoorbeeld dat iets een grote investering was? Vraag dan hoeveel groter in vergelijking met eerdere investeringen.

Heeft een bouwbedrijf een duurzaam gebouw opgeleverd? Misschien is het wel het duurzaamste gebouw tot nu toe.

Je bouwt verhalen zoals klantcases rondom de belangrijke gebeurtenissen. Met de overtreffende vraag ontdek je perfect of iets bijzonder is of toch niet zo bijzonder.

De als-ik-het-goed-begrijp-vraag

Toen ik nog niet zo veel ervaring had als interviewer, maakte ik af en toe een heel cruciale fout. Ik nam vaak aan dat ik begreep wat degene die ik interviewde bedoelde met een antwoord.

Aannames zijn dodelijk voor een verhaal.

Gelukkig zijn aannames ook onnodig.

Je kunt namelijk heel gemakkelijk vragen of je een antwoord wel goed begrijpt.

Wees niet bang dat iemand je hierdoor dom zal vinden. Vaak gebeurt juist het tegenovergestelde. Door te vragen of je iets goed begrijpt, laat je zien dat je oplet en het belangrijk vindt dat je het verhaal goed vertelt.

De ranking-the-stars-vraag

Heb je gevraagd om een paar redenen ergens voor te geven? Bijvoorbeeld waarom ze een bepaalde beslissing namen?

Waarom verhuizen ze naar Limburg en niet naar Zeeland? Waarom kiezen ze precies voor dit merk en niet voor de concurrent?

Vraag je gesprekspartner dan gelijk om deze redenen in volgorde van het belangrijkst naar het minst belangrijk te zetten. En vraag vervolgens expliciet waarom iets de belangrijkste reden is.

Geloof me, als je straks gaat schrijven, zul je jezelf bedanken dat je dit hebt gevraagd.

De domme vraag

Domme vragen bestaan. Geloof me, ik heb in mijn interviews voor een klantcase genoeg vragen gesteld waarvoor ik mezelf na afloop wel voor m’n kop kon slaan.

Probeer geen vragen te stellen die iemand bijvoorbeeld net al beantwoord heeft. Zo geef je eigenlijk toe dat je niet heel goed op zit te letten.

Stel ook geen vragen waarop het antwoord gemeengoed is. Niets zorgt er meer voor dat een bekende filmster bijvoorbeeld dichtslaat, dan iemand die vraagt in welke films ze allemaal heeft gespeeld.

Er is een uitzondering op deze regel. Soms werkt het namelijk heel goed om een ‘domme’ vraag te stellen.

Praat je bijvoorbeeld over een lastig onderwerp? Geef dan af en toe eens aan dat je iets niet goed begrijpt en vraag om een uitleg. Zo kun je iemand iets nog een keer, vaak een stuk eenvoudiger laten uitleggen.

De wat-als-vraag

Interview ik iemand voor een nieuwsartikel in de krant? Dan focus ik me als eerst op feiten en actualiteiten.

Denk aan de 5 W’s: ik wil weten wat, wie, waar, wanneer en waarom.

Maar zo af en toe wil ik ook verder kijken. Ben ik benieuwd wat er had kunnen gebeuren als de brandweer niet op tijd was. Of als een bedrijf een bekend probleem nog langer had genegeerd.

Wat-als-vragen (of hypothetische vragen) kun je geweldig goed gebruiken om te achterhalen waarom bepaalde keuzes belangrijk waren en wat er was gebeurd als ze niet waren gemaakt.

Maar je kunt met hypothetische vragen bijvoorbeeld ook een andere invalshoek onderzoeken.

Dit zijn allemaal prima vragen die je moet blijven stellen. Maar stel ook eens een hypothetische vraag om een andere invalshoek te krijgen.

De geen-vraag

Hoe goed je een interview ook hebt voorbereid, en hoe sterk je vragen ook zijn…

Soms werkt het net wat beter als je even geen vraag stelt.

Huh?

Voel je dat iemand niet het achterste van zijn of haar tong laat zien? Heb je het idee dat je niet het hele antwoord krijgt?

Laat dan eens een stilte vallen! Hoe ongemakkelijker, hoe beter.

Mensen voelen zich namelijk van nature ongemakkelijk bij stiltes en hebben de neiging om ze vol te praten.

Laat daarom af en toe eens een seconde of tien stilte vallen aan het einde van een antwoord, en de kans is groot dat je waardevolle informatie in je schoot geworpen krijgt!

De bonusvraag

Is je interview afgelopen? Laat je smartphone of voice recorder nog even doorlopen!

Je praat namelijk vaak nog even na met degene die je interviewt als het gesprek al ‘officieel’ afgelopen is. Al is het misschien alleen maar wanneer iemand meeloopt naar de lift.

En wat je dan merkt, is dat je gesprekspartner iets vrijer zal zijn. En wat losser zal praten.

Jij bent namelijk niet de enige die tijdens een interview een beetje zenuwachtig of gespannen is…

Bewaar daarom altijd een vraag die niet per se noodzakelijk is voor je verhaal of je klantcase. Een echte bonusvraag!

Bijvoorbeeld een prikkelende stelling die je tijdens je gesprek toch niet durfde te stellen. Of een vraag die je te binnen schiet terwijl je door de gang loopt.

Twijfel je of je dit antwoord mag gebruiken? Vraag het voor de zekerheid!

Recent Posts

  • In 4 stappen zelf een succesvolle klantcase schrijven?
  • Simpel e-mailtemplate om interviews te regelen
  • Klantcase nodig? Zo kies je altijd de juiste klanten
  • Klantcase geschreven? Deel hem via deze 16 kanalen
  • Waarom je op dit blog (en andere blogs) moet reageren

Reader Interactions

Comments

  1. You have a message # 318. Read > https://forms.yandex.com/cloud/65a8ee1c43f74f2c3575face/?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    26 January 2024 at 16:41

    vndd8e

    Reply
  2. Withdrawing 52 874 Dollars. Withdrаw => https://forms.yandex.com/cloud/65db117cc417f3eb111706fd?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    8 March 2024 at 09:52

    j4bf1c

    Reply
  3. You got 48 702 US dollars. GЕТ >>> https://forms.yandex.com/cloud/65e6f69173cee706a79d45e5?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    12 March 2024 at 08:32

    g6h8y0

    Reply
  4. You got a transfer from us. Take =>> https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    17 October 2024 at 17:50

    w1w8o9

    Reply
  5. Email: You got a transfer #IP32. NEXT => https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    17 October 2024 at 22:32

    yq9fl9

    Reply
  6. You have received a email # 642. Open > https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    25 November 2024 at 17:58

    men26l

    Reply
  7. Message: You got a transfer #EL04. RECEIVE =>> https://telegra.ph/Bitcoin-Transfer-11-27?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    6 December 2024 at 08:54

    0xebsl

    Reply
  8. You have a transfer from our company. Take =>> https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    7 December 2024 at 19:17

    vaupa6

    Reply
  9. + 0.75162221 BTC.GET - https://graph.org/GET-BITCOIN-TRANSFER-02-23-2?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    4 March 2025 at 02:26

    tzl11b

    Reply
  10. Notification- Process 0,75285654 BTC. Continue >> https://telegra.ph/Binance-Support-02-18?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    10 March 2025 at 03:31

    q43q6x

    Reply
  11. Notification: Process #GE32. LOG IN => https://graph.org/GET-BITCOIN-TRANSFER-02-23-2?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    13 March 2025 at 04:30

    ejfvnd

    Reply
  12. + 0.75916611 BTC.GET - https://graph.org/GET-BITCOIN-TRANSFER-02-23-2?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    19 March 2025 at 04:54

    btz0z8

    Reply
  13. Email- SENDING 0.75419081 BTC. Next >> https://telegra.ph/Binance-Support-02-18?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    19 March 2025 at 10:29

    s23o8p

    Reply
  14. + 1.45886 BTC.GET - https://graph.org/Message--685-03-25?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    4 April 2025 at 22:39

    fut72r

    Reply
  15. Email: TRANSACTION 1,460410 BTC. Receive >> https://graph.org/Message--17856-03-25?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    5 April 2025 at 21:47

    wb6i2m

    Reply
  16. Email- + 1,541052 bitcoin. Withdraw >> https://graph.org/Message--685-03-25?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    8 April 2025 at 20:25

    5f9jyg

    Reply
  17. + 1.805149 BTC.GET - https://graph.org/Message--0484-03-25?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    15 April 2025 at 16:48

    d8ycx9

    Reply
  18. + 1.472514 BTC.NEXT - https://graph.org/Message--04804-03-25?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    19 April 2025 at 05:29

    a8mnq1

    Reply
  19. + 1.623288 BTC.NEXT - https://graph.org/Binance-04-15?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    21 April 2025 at 15:51

    25o4za

    Reply
  20. Email: + 1.330029 BTC. Continue >> https://graph.org/Message--0484-03-25?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    25 April 2025 at 08:40

    nnmper

    Reply
  21. Notification: Operation 1.885508 BTC. Withdraw >> https://graph.org/Message--04804-03-25?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    2 May 2025 at 03:15

    lw7spk

    Reply
  22. + 1.486724 BTC.NEXT - https://graph.org/Ticket--58146-05-02?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    13 May 2025 at 08:54

    rhuiki

    Reply
  23. Notification: Operation 1,496165 BTC. Receive >> https://yandex.com/poll/7HqNsFACc4dya6qN3zJ4f5?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    28 May 2025 at 06:41

    oprs4u

    Reply
  24. OYNAYIN VE KAZANIN! BUGÜN SADECE 0 PARA YATIRMA BONUSU, 80 FREESPIN VE CASHBACK! OYNA >> https://yandex.com/poll/enter/BXidu5Ewa8hnAFoFznqSi9?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    30 May 2025 at 01:30

    60mpcj

    Reply
  25. Ticket: TRANSFER 1.93553 bitcoin. Continue >> https://yandex.com/poll/HsemiBCtfopPhJGk2rGvc2?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    10 June 2025 at 09:14

    bqoisc

    Reply
  26. + 1.65045 BTC.NEXT - https://yandex.com/poll/enter/P6ZNauoBxBdXAQMLwT4rbb?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    16 June 2025 at 06:27

    5mohfy

    Reply
  27. + 1.67517 BTC.NEXT - https://yandex.com/poll/enter/E34y9iSdaRJD7QXHZ9jb9R?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    19 June 2025 at 12:14

    5lh77l

    Reply
  28. Ticket: SENDING 1,927371 BTC. Receive > https://yandex.com/poll/enter/4Joc2mvUbapjsUMcMcKM3z?hs=580dca11d0566e2f21b428034c3b971b& says

    19 June 2025 at 14:41

    75q66x

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Primary Sidebar

Abonneer je

MailChimp Contact Form

Recente berichten

  • In 4 stappen zelf een succesvolle klantcase schrijven?
  • Simpel e-mailtemplate om interviews te regelen
  • Klantcase nodig? Zo kies je altijd de juiste klanten
  • Klantcase geschreven? Deel hem via deze 16 kanalen
  • Waarom je op dit blog (en andere blogs) moet reageren

Contact

Wil je me iets vragen? Neem contact op.

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in