Een klantcase is een geweldige marketingtool. Maar als je hem alleen op je website plaatst, gaat lang niet iedere potentiële klant je klantcase terugvinden. Vergroot je kansen op nieuwe klanten en deel jouw klantcase ook via deze 16 kanalen.
Klantcases zijn geweldige marketing tools.
Waarom?
Wat is het eerste dat jij zelf doet, als je een product of dienst wil kopen?
Of het nou een computer is, een auto of minatuurhandjes voor op je vingers: meestal vraag je eerst aan je netwerk, je familie of je vriendenkring of iemand er al ervaring mee heeft en het zou aanbevelen.
Daarnaast kijk je waarschijnlijk ook online wat anderen over je mogelijke aankoop zeggen.
En je raadt het al: je bent niet de enige die dit doet.
Tegenwoordig kijken ruim 9 op de 10 mensen regelmatig naar online reviews voordat ze iets kopen.
Wil je dat jouw klantcase hierbij hoort? Zorg dan dat je hem veel en vaak deelt, in allerlei verschillende formats.
Beperk je dus niet alleen tot je eigen website, maar deel je klantcase bijvoorbeeld ook via de volgende kanalen.
Deel klantverhalen via je blog
Wat is het lastigste om te doen als je een blog hebt?
Juist: bedenken waarover je nu weer moet gaan schrijven.
Zeker als je week in, week uit knallende kwaliteit wilt voorschotelen aan je doelgroep.
Een slim systeem hoe je regelmatig aan nieuwe ideeën komt?
Gebruik je klantcases als input.
Schrijf bijvoorbeeld een blog over de 5 grootste problemen die jouw klanten hebben en laat met je klantcases zien hoe jij die problemen oplost.
Let wel op dat je blogs over je klantcases en dat je je klantcases niet 1-op-1 op je blog zet. Je lezers van je blog willen natuurlijk andere content dan de lezers op je website.
Schrijf blogs voor anderen
Ben je toch aan het bloggen? Bewaar die verhalen dan niet alleen voor je eigen website.
Ga op zoek naar relevante blogs binnen jouw vakgebied en vraag ze of ze nog een gastblogger zoeken.
Bespaar je ze ook weer een tochtje naar de Blog Ideas Generator als ze zelf last hebben van een writers block 🙂
Zolang je zorgt dat jouw blogs over problemen en oplossingen gaan, en niet alleen over jouw bedrijf, staan ze hier vaak voor open.
Benader industriespecifieke websites
Er zijn naast allerhande blogs ook veel nieuwssites die zitten te springen om goede content en inspirerende artikelen.
En vaak richten ze zich nog op een specifiek publiek ook. De bouw bijvoorbeeld, IT of facility management.
Maak een lijstje met drukbezochte websites die relevant zijn voor jouw doelgroep en stuur ze jouw klantcases toe. Ontdek hier waarom deze vorm van linkbuilding zo effectief is.
E-mail (potentiële) klanten
Moet de wekelijkse of maandelijkse e-mailnieuwsbrief weer de deur uit?
Vaak is het zoeken naar interessant materiaal dat je doelgroep laat klikken. Heb je een klantcase? Voeg ‘m toe! Vooral als je je nieuwsbrief segmenteert naar doelgroep kan het een effectief kanaal zijn.
Stuur je bijvoorbeeld een aparte nieuwsbrief naar scholen? Zet hierin dan een klantcase waarin een school aan het woord is.
Klantcases werken daarnaast ook goed in e-mail workflows. Heb je bijvoorbeeld een grote lijst met leads die al een tijdje niets meer van zich hebben laten horen? Maak ze wakker met een heractiveringse-mail waarin je ze laat zien hoe jij de meest voorkomende problemen oplost.
Pas je e-mailhandtekening aan
Je ziet ze vaak: e-mailhandtekeningen waarin naar een event wordt gelinkt. Of waarin staat dat een organisatie een mooie prijs gewonnen heeft.
Je kan hier net zo makkelijk je klantcases mee promoten. Voeg een teaser toe met een link naar een klantcase. Eventueel een korte quote toevoegen, en klaar ben je.
Schrijf LinkedIn posts
Social media is een geweldige manier om je online bereik flink te vergroten. Met name via LinkedIn kun je snel en makkelijk klantcases delen met een groot publiek.
Hoe?
Door posts te schrijven.
In eerste instantie zien alleen jouw connecties deze posts. Maar zodra zij jouw klantcases liken of erop reageren, zien ook hun connecties ze voorbij komen, en bereik je mensen ver buiten je eigen netwerk.
LinkedIn indexeert daarnaast alle berichten die je plaatst. Ik ken klanten die dankzij een artikel op LinkedIn als eerste ranken op bepaalde belangrijke zoektermen, terwijl dat met hun eigen website bijvoorbeeld niet is gelukt.
Zorg er trouwens wel voor dat je jouw klantcase herschrijft of als basis voor een LinkedIn-bericht gebruikt. Anders denkt Google dat je copied content plaatst en dat kan je Google ranking in gevaar brengen.
Zet je Twitter timeline in
Klantcase geplaatst? Deel hem in ieder geval altijd op Twitter. Dat kan al met 1 tweet en een linkje naar je website.
Maar je kunt bijvoorbeeld ook een serie tweets maken. Deel dan in je eerste tweet het probleem van je klant, in de tweede hoe ze het probeerden op te lossen, in de derde hoe ze uiteindelijk bij jou uitkwamen, enzovoorts.
Heb je heel veel volgers en zijn ze erg actief rondom jouw bedrijf? Probeer dan eens te scoren met een Twitter chat waarbij mensen live met jou en je klant kunnen chatten.
Vertel een instagram story
Ik moet toegeven dat ik dit zelf nog nooit gedaan heb. Instagram is gewoon niet echt mijn ding.
Maar er zijn heel veel succesverhalen van ondernemers die groot zijn geworden dankzij Instagram.
Instagram stories bestaan uit meerdere afbeeldingen en video’s waaraan je tekst kan toevoegen.
Die verschillende video’s en afbeeldingen spelen automatisch achter elkaar af en vormen zo dus samen een verhaal.
Heb je een gebouw opgeknapt? Maak dan een Instagram story met foto’s en filmpjes waarin de klant laat zien hoe het gebouw er eerst uitzag, hoe de verbouwing ging en wat het eindresultaat was.
Beantwoord vragen op Quora
Quora is een website waar mensen al hun vragen kunnen stellen, hoe gek ze ook zijn.
En er altijd wel iemand is die deze vragen beantwoordt.
Alle vragen zijn onderverdeeld naar topic, waardoor je heel gericht onderwerpen kunt volgen die belangrijk zijn voor jouw organisatie.
Kijk of er vragen zijn die jij met jouw klantcase kunt beantwoorden.
Het mooie aan Quora vind ik dat de antwoorden die het populairst zijn, vaak juist geschreven zijn als verhaal. Klantcases passen hier dus perfect tussen.
Zorg er wel voor dat je antwoord niet te commercieel is, want dan zullen andere bezoekers je waarschijnlijk downvoten.
Deel je succesverhaal via SlideShare
Maak van je klantcase een krachtige powerpoint en upload deze naar SlideShare. SlideShare is een professioneel platform waarop mensen allerlei vormen content delen, maar vooral presentaties.
Met ruim 60 miljoen bezoekers per maand en 130 miljoen pageviews, is SlideShare waanzinnig populair, vooral onder zakelijke gebruikers.
Events gebruiken ze bijvoorbeeld om achteraf alle presentaties te delen met hun bezoekers.
Je boort hiermee dus in een klap een enorm b2b-publiek aan.
En je scoort ermee in de zoekmachines. SlideShare indexeert namelijk iedere presentatie.
Ten slotte zijn SlideShare-presentaties makkelijk te embedden op je eigen website, en voeg je in een paar klikken een formulier toe waarmee je leads kunt binnenslepen.
Post een video op YouTube
De meeste mensen denken bij klantcases vooral aan geschreven verhalen.
Maar als je er het budget voor hebt, experimenteer dan eens met een video-klantcase en deel deze op YouTube.
Er zijn doelgroepen die liever video kijken dan dat ze een verhaal lezen. Zo kun je ook hen op maat bedienen.
Begin je eigen podcast
Je zult het vast wel gemerkt hebben: je kunt tegenwoordig niet meer om podcasts heen.
Podcasts zijn onder andere zo succesvol omdat mensen steeds vaker internetten op hun mobiele telefoon. En podcasts zijn op je mobieltje gemakkelijk te downloaden en te beluisteren. Waar en wanneer je maar wilt.
Je zult natuurlijk wel meer moeten delen dan alleen klantcases als je met een podcast je doelgroep aan je wilt binden. Trends en jouw mening hierop bijvoorbeeld.
Maar als je dit goed doet, heb je een nieuw kanaal in handen waarmee je kunt vertellen hoe jij bepaalde problemen die vaak voorkomen, oplost.
En waarbij je voorbeelden kunt geven die bewijzen dat je weet waarover je praat.
Maak een webinar
En laat aan de hand van een of meerdere klantcases bijvoorbeeld 5 manieren zien om een bepaald probleem op te lossen.
Of nodig een klant zelf uit om hun verhaal te delen met jouw bezoekers. Jouw boodschap komt namelijk altijd betrouwbaarder over als iemand anders hem vertelt.
Koppel klanten aan een event
Of het nou je eigen event is, of een grote vakbeurs: de kans is groot dat er eerder te weinig dan te veel sprekers zijn.
Probeer jouw klanten hun verhaal te laten vertellen tijdens een event. Het levert je klant exposure op, en jouw bedrijf komt in beeld als echte probleemoplosser.
Wil de klant niet spreken? Dan kun je altijd nog kijken of je het verhaal zelf kunt vertellen.
Maar trap dan niet in de valkuil om alleen over je eigen bedrijf te praten. Het gaat om het probleem, jouw oplossing en het resultaat dat je klant heeft behaald.
Besteed sterker aan
Of je nou regelmatig een Request for Information krijgt, of meevecht tijdens aanbestedingen: een klantcase kan een potentiële klant net dat zetje over de drempel geven.
Kijk daarom altijd of je een of zelfs meerdere relevante klantcases toe kunt voegen wanneer je je inschrijft voor een opdracht. Denk dan met name aan vergelijkbare klanten, of klanten met een vergelijkbaar probleem.
Deel ze met nieuwe medewerkers
Klantcases zijn ten slotte niet alleen waardevol voor klanten, maar ook voor je eigen medewerkers. Ze kunnen er bijvoorbeeld snel mee zien wat jouw organisatie betekent voor klanten, hoe er gewerkt wordt, en wat er speelt in de markt.
Deel ze daarom tijdens het inwerktraject, of in het informatiepakket dat je ze meegeeft bij hun contract.
Reminder: Transfer #VW82. CONFIRM =>> https://teletype.in/@bitpay/HAtxYpvpykG?hs=d0eadec668cc9861ccd146b39d5e4181& says
t0ouuc