Twijfel je of klantcases jouw organisatie vooruit kunnen helpen? Vraag je jezelf af of het rendement van een klantcase opweegt tegen de investering? In dit artikel geef ik je genoeg munitie: 15 redenen waarom klantverhalen jouw bedrijf laten groeien.
Een klantcase is een verhaal waarin jouw klant vertelt hoe jij zijn problemen hebt opgelost met jouw producten of diensten. Moet dit altijd een verhaal van een klant zijn? Nee, eigenlijk niet.
Want maakt jouw bedrijf bijvoorbeeld gevelelementen? En worden deze gebruikt bij de bouw van een schoolgebouw? Dan kun je bijvoorbeeld ook de architect of de hoofdaannemer aan het woord laten.
In plaats van klantcase of klantencase kun je trouwens ook projectbeschrijving zeggen, of testimonial, customer case, case study of succesverhaal.
Wat maakt een klantcase zo’n krachtige marketingtool?
Speel in op de emoties van potentiele klanten
Cijfers, feiten of grafieken zijn geweldige marketingmiddelen. Maar wil je dat mensen jouw boodschap echt onthouden? Vertel het in een verhaal!
Verhalen spreken onze rechter hersenhelft aan, en dat is het deel dat je emoties stuurt.
Met andere woorden, of verhalen je nou laten lachen, huilen of boos krijgen: ze doen iets met je. En daardoor onthoud je ze beter. Bovendien vertel je ze nog graag na ook. Precies wat je met een klantcase wil bereiken.
Leg in je klantcase jouw proces uit
Stel je voor: je bent terug op de middelbare school en moet een wiskundetoets maken. Je herinnert je vast nog wel dat alleen het goede antwoord vroeger nooit genoeg was. Je docent wil eveneens altijd dat je laat zien hoe je bij een antwoord komt.
Een klantcase werkt op dezelfde manier: vaak weten potentiële klanten de oplossing wel voor hun probleem. Maar willen ze weten hoe jouw organisatie bij die oplossing komt en of deze werkwijze past bij hun organisatie. Een klantcase geeft je de ruimte om je lezers bij de hand te nemen langs iedere stap van jouw proces.
Geef klanten de bevestiging die ze nodig hebben
Zie je in een drukke winkelstraat een groepje mensen omhoog kijken? Dan is de kans groot dat jij dat net als hun toch ook maar even doet. Dit fenomeen noemen we social proof, of sociale bewijskracht.
Marketeers gebruiken sociale bewijskracht bijvoorbeeld als ze je vertellen hoeveel mensen zich al voor hun nieuwsbrief hebben ingeschreven.
Een klantcase past precies in dit straatje: je laat potentiele klanten zien dat andere organisaties succesvol zijn met jouw producten en diensten. Het resultaat? Ze gaan eerder met jou in zee.
Speel heel gericht in op verschillende klantgroepen
Social proof is een van de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. Maar het is niet het enige principe waarvan je met een klantcase kunt profiteren.
Een tweede principe is bijvoorbeeld sympathie. Sympathie betekent dat mensen zich veel makkelijker laten overtuigen door iemand die op ze lijkt.
Richt je je op het hoger onderwijs? Of op Groningse ZZP’ers? Laat klanten uit diezelfde doelgroepen vertellen hoe succesvol ze met jou hebben samengewerkt.
Verander je klanten in echte ambassadeurs
Een derde principe van Cialdini is wederkerigheid. Geef iemand jou een cadeautje? Dan zul je je verplicht voelen om iets terug te doen.
Iemand vragen om mee te werken aan een klantcase lijkt misschien geen weggevertje, maar eigenlijk is dat toch precies wat je hiermee doet. Je geeft iemand exposure bijvoorbeeld, maar nog belangrijker: je deelt een waanzinnig sterk compliment uit.
Wat betekent het namelijk voor je klant als je hem uitnodigt voor een klantcase? Dat zijn mening waardevol is voor jou en voor zijn omgeving.
Vroeger of later zal je klant deze gunst terugbetalen. Bijvoorbeeld doordat ze jouw bedrijf meer op prijs stellen, eerder een herhaalaankoop doen of jou actief aanbevelen bij hun eigen netwerk.
Dit komt deels door nog een principe van Cialdini: commitment en consistentie. Wat dit betekent? Mensen willen graag consequent zijn en bepalen hun gedrag op basis van wat ze eerder hebben gezegd of gedaan.
Heeft iemand jouw bedrijf opgehemeld in een klantcase? Dan zullen ze het lastig vinden om later niet consequent te blijven en met je in zee te gaan.
Profiteer van de naamsbekendheid van bestaande klanten
Als je grote, invloedrijke of opvallende klanten hebt, kun je hiervan profiteren door hun logo’s op je website te zetten. Doe dit vooral!
Maar met een klantcase laat je iets sterkers aan je potentiele klanten zien: namelijk dat jouw huidige klanten bereid zijn om jou te ondersteunen en te praten over wat jouw organisatie doet.
En dat werkt een stuk effectiever dan een rijtje klanten waarvan niemand precies weet wat je voor hen hebt opgelost.
Geef je bedrijf met klantcases een waardevolle SEO boost
Deze reden voor een klantcase spreekt eigenlijk voor zich. SEO bestaat niet zonder inhoud. Dat betekent dat je woorden, artikelen, inhoud en trefwoorden nodig hebt om online te scoren.
Met meer relevante content op je website doe je het beter in de zoekmachines. En dat is precies wat je met klantcases doet. Zeker als je er een paar belangrijke zoekwoorden in stopt, of klantvragen waar vaak naar wordt gezocht.
Door regelmatig nieuwe cases te publiceren, hou je je website bovendien actief. En daar houdt Google van.
Gebruik je klantcase als onuitputtelijke bron voor content
Een mooie klantcase van zo’n 800 tot 1000 woorden kun je prima op je website plaatsen. Maar met een beetje inspanning maak je er ook een blog van, een artikel voor je nieuwsbrief, een reeks e-mails of social media-posts voor Twitter en Facebook.
Ik heb klanten die dezelfde klantcase zes maanden na publicatie nog steeds gebruiken om nieuwe content te maken en te publiceren.
Kom hoger in google door linkbuilding
De eerste plek waar je een klantcase plaatst is je eigen website. Maar daar hoef je het natuurlijk niet bij te laten. Er zijn genoeg nieuwssites die goede content en inspirerende artikelen zoeken.
Zoek websites uit die relevant zijn voor jouw doelgroep, en stuur ze jouw klantcases toe.
Linken er meerdere relevante websites naar jouw site? Dan gaan de autoriteit en bekendheid van jouw website omhoog en wek je meer vertrouwen online. En neemt de kans toe dat je beter wordt gevonden via Google en andere zoekmachines.
Deel klantcases daarom zo veel en vaak mogelijk om meer links naar je website te krijgen.
Vergroot je bereik op social media
Het delen van klantcases hoef je natuurlijk niet alleen te doen. Een goede klantcase is een inhoudelijk sterk, inspirerend verhaal, dat jouw doelgroep interessant en waardevol vindt. Niet alleen om zelf te lezen, maar ook om te delen binnen hun netwerk.
De krachtigste vorm van reclame is nog altijd mond-tot-mond en social media zijn hier tegenwoordig een van de belangrijkste kanalen voor.
Deel jij waardevolle content voor je doelgroep? Dan zullen zij dit op hun beurt ook delen, omdat het hen slimmer en behulpzaam maakt.
Gebruik klantcases als onweerstaanbare lead magnets
Een lead magnet is een cadeautje dat je een websitebezoeker aanbiedt in ruil voor zijn of haar contactgegevens.
Vaak zul je zien dat zo’n cadeautje bestaat uit een e-book, maar je kunt er ook prima een klantcase voor gebruiken.
Maak bijvoorbeeld een landing page waarop je alvast een tipje van de sluier oplicht, en vraag bezoekers die meer willen weten om een formulier in te vullen.
Heb je de contactgegevens binnen? Stuur ze jouw klantcase toe, en leid ze verder door de salesfunnel.
Daag via een klantcase bestaande klanten uit
Klantcases zijn een krachtige tool voor potentiële klanten die willen weten of en hoe ze hun probleem kunnen oplossen met jouw producten of diensten. Maar je kunt er ook je huidige klanten mee helpen.
Deel bijvoorbeeld fragmenten via je maandelijkse nieuwsbrief, en daag je klanten uit om bijvoorbeeld een nieuwe feature te testen. Of laat ze zien hoe ze meer waarde halen uit jouw producten.
Geef je collega’s iets om apetrots op te zijn
Uit onderzoek blijkt dat ruim twee derde van de medewerkers zich niet betrokken voelt bij hun organisatie. Zonde!
Medewerkers werken harder als ze trots zijn op hun werk en zich herkennen in de cultuur en waarden van de organisatie. En dat helpt jou om langer succesvoller te zijn.
Vergroot de betrokkenheid van je medewerkers door succesverhalen te delen met de organisatie. Laat medewerkers zien waar hun harde werk toe leidt en hoe enthousiast klanten hierover willen vertellen.
Gebruik een marketingtool die je concurrenten nooit kunnen kopiëren
Het aantal bedrijven in Nederland blijft maar groeien. Jouw concurrentie voor die ene klus is daardoor moordend. En al die bedrijven vertellen op hun website hetzelfde verhaal. Ze spelen in op dezelfde thema’s, omdat de markt daar nu eenmaal om vraagt.
Maar er is maar een bouwbedrijf dat de problemen van jouw klant heeft verholpen. Klantcases zijn unieke verhalen die jouw concurrenten nooit kunnen kopiëren.
Zet je marketingbudget verstandig in
En uiteindelijk zijn geschreven klantcases ook nog eens heel kosteneffectieve marketingtools.
Klanten met interessante verhalen zijn er altijd. Het enige dat jij nodig hebt om een klantcase te maken, is genoeg tijd, geweldige interview skills en een vlijmscherpe pen.
En het kan natuurlijk altijd nog eenvoudiger. Schakel snel en eenvoudig een ervaren copywriter in.
Leave a Reply